Kamil Rizvanov ja Kati Rao.

Maahanmuuttajahammaslääkärien pätevöitymisen tueksi rakennetaan uutta koulutusta

• Teksti Ulla Kaltiala | Kuvat Raija Törrönen ja Sari Gullans-Sirviö

Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa alkoi syksyllä 2022 täysin uusi laillistamiskokeeseen valmentava koulutus EU- ja ETA-maiden ulkopuolella valmistuneille hammaslääkäreille. – Ammatillisen osaamisen lisäksi painotamme erityisesti kieli- ja vuorovaikutustaitoja ja potilasturvallisuutta, kertoo koulutuksesta vastaava hammaslääkärikouluttaja Satu Korpisaari.

Koulutukselle on kolmivuotinen rahoitus opetus- ja kulttuuriministeriön Talent Boost -ohjelmasta, jolla pyritään edistämään kansainvälisten osaajien työllistymistä Suomeen. Vastaavalla rahoituksella koulutusta järjestetään myös Turun yliopistossa. Yhteistyössä ovat lisäksi mukana Helsingin ja Tampereen yliopistot. Yhteisenä tavoitteena on uudistaa maahanmuuttajahammaslääkärien pätevöitymiskoulutusta siten, että entistä useampi Suomeen muuttanut hammaslääkäri läpäisee vaativan laillistamisprosessin ja läpäisy myös nopeutuu.

Saadakseen oikeuden toimia hammaslääkärinä Suomessa EU- ja ETA-maiden ulkopuolella koulutetun hammaslääkärin on käytävä läpi Valviran määräämä laillistamisprosessi, johon sisältyy ulkomailla suoritetun tutkinnon hyväksyminen, 3–6 kuukauden mittainen käytännön harjoittelu, kielitaidon ja ammatillisen osaamisen osoittaminen laillistamiskokeissa sekä lopuksi vuoden mittainen käytännön palvelu.

Laillistamiskokeet järjestää tällä hetkellä Helsingin yliopisto kerran vuodessa. Niihin sisältyy kymmenen eri oppiaineen koetta käsittävä teoriakuulustelu, käytännön koe kuudesta oppiaineesta sekä hallinnon kuulustelu. Kaikki kuulustelut tulee suorittaa hyväksytysti viiden vuoden sisällä. Käytännön koe suoritetaan kokonaisuutena ja se pitää uusia kokonaan, jos suoritus on puutteellinen kahdessa tai useammassa oppiaineessa.

– Aika monella laillistaminen jumiutuu käytännön kokeisiin, toteaa Kiinasta Suomeen muuttanut Kati Rao, joka on yksi Itä-Suomen yliopiston valmentavaan koulutukseen valituista hammaslääkäreistä.

Korpisaari lisää, että usein laillistamisprosessi jää kesken myös puutteellisen kielitaidon vuoksi.

Sekä Kuopion että Turun pilottikoulutukseen on valittu ensimmäisenä vuonna neljä koulutettavaa, jotka osallistuvat kymmenen kuukauden ajan suomenkieliseen hammaslääketieteen teoria- ja simulaatio-opetukseen yhdessä tutkinto-opiskelijoiden kanssa. – Kokeiluna saamme järjestää heille myös heiltä puuttuvat osiot laillistamiskuulusteluista. Ne ovat pääasiassa juuri käytännön kokeita, Korpisaari kertoo.

Itä-Suomen yliopistossa ei ole aiemmin järjestetty hammaslääkärien pätevöitymiskoulutusta, joten Korpisaari ja koulutuksen hankesuunnittelijana toimiva suuhygienisti Sari Gullans-Sirviö ovat rakentaneet kokonaisuutta tyhjältä pöydältä, myös koulutettavia kuunnellen. – Jokaisen lähtötaso ja käden taidot selvitettiin heti alussa ja opintoja on suunniteltu yksilöllisten oppimistavoitteiden mukaan.

– Päätavoitteena on valmentaa nämä ammatillisesti jo osaavat ihmiset päteviksi hammaslääkäreiksi suomalaiseen yhteiskuntaan, samalle viivalle Suomessa opiskelleiden kanssa. Potilasturvallisuuden näkökulma on tärkeä ja siihen liittyvät sekä hyvät kieli- ja vuorovaikutustaidot että suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän tuntemus, Korpisaari sanoo.

Satu Korpisaari ja Sari Gullans-Sirviö

Satu Korpisaari ja Sari Gullans-Sirviö.