Opiskelija Jessica Kaipainen

Matemaattiset taidot käyttöön terveystaloustieteen opinnoissa

Työterveyshoitaja Jessica Kaipainen laajentaa ammatillista osaamistaan ja uramahdollisuuksiaan terveystaloustieteen opinnoissa.

Miten matemaattisen osaamisen voisi saada paremmin käyttöön omalla alalla? Tämä kysymys mietitytti työterveyshoitajana työskentelevää Jessica Kaipaista. Hän oli suorittanut pitkän matematiikan opinnot lukiossa, mutta nykyisessä työssä taitoa ei päässyt käyttämään riittävästi.

– Halusin päästä hyödyntämään matemaattista osaamistani terveydenhuollon alalle. Etsin netistä vaihtoehtoja, mikä minua kiinnostaisi, ja terveystaloustieteen opinnoissa nämä puolet yhdistyivät. Se oli lähtökohta, miksi hakeuduin avoimen yliopiston terveystaloustieteen perusopintoihin ja maisteriopintoihin, Kaipainen kertoo.

Itä-Suomen yliopisto tarjoaa ainoana korkeakouluna tutkinto-opiskelun mahdollisuuden terveystaloustieteessä. Kaipainen suoritti terveystaloustieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa ja hankki siten maisteriopintoihin hakemiseen vaadittavan taloustieteen osaamisen. Näin hänelle avautui väylä tutkinto-opiskelijaksi.

– Opiskelu avoimessa yliopistossa oli tosi mukava kokemus. Aikataulut olivat joustavia. Tallenteet ja verkko-opinnot sallivat sen, että saatoin tehdä opintoja silloin, kun se sopi itselleni parhaiten.

Jessica Kaipainen