Leppänen Veli-Pekka.

​​​​​​​Nanocomp Oy:n toimitusjohtaja Veli-Pekka Leppänen

​​​​​​​Nanocomp Oy:n toimitusjohtaja Veli-Pekka Leppäsestä Itä-Suomen yliopiston Vuoden alumni

Nanocomp Oy:n toimitusjohtaja Veli-Pekka Leppänen on Itä-Suomen yliopiston Vuoden alumni. Tunnustus myönnettiin Leppäselle alumnitapahtumassa 5. marraskuuta Joensuussa. Valinta Vuoden alumniksi on Itä-Suomen yliopiston kunnianosoitus ansioituneelle kasvatilleen.

— Valinta Vuoden alumniksi on minulle yllätys, ja otan nimityksen vastaan kunnialla, Leppänen sanoi.

Leppänen on joensuulaisen Nanocomp Oy:n toimitusjohtaja, perustajajäsen ja osaomistaja. Vuonna 1997 perustetun yrityksen juuret ovat silloisen Joensuun yliopiston fysiikan laitoksella.

— Veli-Pekka Leppänen on tuonut esille Itä-Suomen yliopisto-osaamista ja sen mahdollisuuksia fotoniikassa, kansallisesti ja kansainvälisesti. Hän on muun muassa toiminut Photonics Finlandin hallituksessa, ja ollut aktiivisesti mukana fotoniikan alan sekä laajemmin yliopiston kehittämisessä erityisesti yritysyhteistyön ja innovaatiotoiminnan sektorilla.  Nanocomp Oy on yliopiston startup -yritys, ja merkittävä tekijä fotoniikan nousulle Joensuun alueella, rehtori Jukka Mönkkönen kertoi.

Nanocompin valtteina vahva osaaminen ja erikoistuminen

Varkauden Kangaslammilta kotoisin oleva Leppänen aloitti fysiikan opinnot vuonna 1991 ja väitteli tohtoriksi fysiikasta vuonna 1999, aiheenaan luonnon omat valoherkät proteiinit.

—Jo silloin tehtiin monitieteistä tutkimusta fysiikassa, tietojenkäsittelytieteessä, biologiassa ja kemiassa. Olin vastuussa optisista mittauksista ja mallinnuksesta, ja lopputuloksena syntyi kameran prototyyppi luonnon omista aineista.

—Fysiikan perusopinnoista sai paitsi hyvän perustietämyksen, myös asenteen ja arvomaailman. Opinnot toivat mukanaan kaveripiirin, joka on vieläkin voimissaan. ”Herrasmartat” kokoontuvat edelleen neljännesvuosittain laittamaan ruokaa yhdessä.

—Jatko-opinnoissa monenlaista vastuuta oli jo enemmän, rakensimme professorien kanssa pohjaa siihen, mitä nyt yrityspuolella toteutetaan, Leppänen muistelee.

—Yksi tärkeä ihminen yliopistossa on ollut professori Timo Jääskeläinen, joka on ollut mukana yrityksemme toiminnassa. Meillä on tällä hetkellä töissä  muun muassa seitsemän tohtoria Itä-Suomen yliopistosta, ja säännöllisesti myös harjoittelijoita. Haemme tiimeihin edelleen parhaalla osaamisella ja oikealla asenteella varustettuja työntekijöitä.

Leppänen näkee yliopiston toiminnan merkittävänä koko Itä-Suomen alueella hyvinvoinnin ja talouselämän kannalta.

—Nanocomp on ollut alusta alkaen kansainvälinen yritys, se ajatus on meillä sisäänrakennettuna. Pelikenttämme on koko maailma. Korkean teknologian yrityksemme pärjää vahvalla osaamisella, erikoistumisella ja digitaalisuuden tuomien välineiden hallinnalla, Leppänen toteaa.

—Teknologiamme perustuu puhtaasti fotoniikkaan, jonka kasvu on ollut ja tulee olemaan merkittävää. Fotoniikkaa on jo nyt kaikkialla, jatkossa vielä enemmän esimerkiksi online-sensoroinnissa, ja sen myötä sovelluskohteissa liiketoiminnassa ja muualla.

Itä-Suomen yliopiston vuoden alumni valittiin nyt yhdeksättä kertaa. Aikaisempia alumneja ovat olleet Medfiles Oy:n toimitusjohtaja Tuija Keinonen, asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen, ravitsemusterapeutti Hanna Partanen, ylijohtaja Tapio Kosunen, valtiosihteeri Sari Raassina, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen, Namibian yliopiston Vice Chancellor Kenneth Matengu ja liikenneministeri Anu Vehviläinen.

Toimitusjohtaja Veli-Pekka Leppänen, p. 0400 127 680, veli-pekka.leppanen (a) nanocomp.fi

Rehtori Jukka Mönkkönen, p. 029 445 8001, jukka.monkkonen (a) uef.fi

Painolaatuinen kuva