Tulliportin normaalikoululla vietettiin viime viikolla pelillistä päivää yhdessä Tulliportin normaalikoulun viides- ja Rantakylän normaalikoulun kakkosluokkalaisten kanssa. Päivä oli osa monialaista oppimiskokonaisuutta, ja kuuluu Digimatka omaan oppimiseen -hankkeeseen.
– Yhteinen matkamme hankkeen puitteissa huipentui lopultakin kahden vuoden etäyhteyksien jälkeen yhteisen, pelillisen päivän viettoon, kertoo hankkeen johtaja, luokanopettaja Sinikka Räty-Záborszky Tulliportin normaalikoulusta.
Päivän aikana oppilaat jaettiin ryhmiin, joissa viides- ja kakkosluokkalaiset tutustuivat yhdessä ohjelmoinnin ja pelillisyyden saloihin. Vanhemmat oppilaat myös osaltaan opastivat kakkosluokan ”Papusia” erilaisiin tehtäviin. Yhteisen toiminnallisen päivän suunnittelivat ja ohjasivat opettajaopiskelijat, jotka suorittavat parhaillaan syventävää opetusharjoitteluaan normaalikouluissa.
– Päivän aikana jokainen ryhmä käy eri toimintapisteillä, joissa pelataan ja opetellaan tuottamaan pelejä, kertoo luokanopettajaksi opiskeleva Ida-Maija Hämäläinen.
Hänen mukaansa tehtävien tavoitteena on esitellä oppilaille ohjelmoinnin perusteita ja pelillisyyttä.
– Isommat oppilaat ovat olleet pisteillä pienemmille apuna. He opastavat ja neuvovat tarvittaessa, ja lukevat myös pidemmät ohjetekstit ääneen.
Yksi päivän kohokohdista oli pakohuonepeli yliopiston puolella. Päivän pelin suunnittelivat yliopisto-opettaja Tuomo Parkki ja yliopistonlehtori Sini Kontkanen soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastosta.
– Pelin teemana on tänään kierrätys, ja peli suunniteltiin niin, että se tarjoaa haasteita sekä kakkos- että viidesluokkalaisille.
Digimatka omaan oppimiseen -hanketta toteutetaankin laajassa yhteistyössä Itä-Suomen harjoittelukoulujen opettajien, oppilaiden, soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osaston sekä opettajaopiskelijoiden, mutta myös oppilaiden huoltajien kanssa.
– Hankkeen tavoitteena on kehittää pedagoginen toimintamalli, jolla tuetaan ja tehdään läpinäkyväksi eri ikäisten oppijoiden kasvua ja kehitystä joustavaksi, monipuoliseksi ja vastuullisiksi digioppijoiksi, tiivistää Räty-Záborszky.
Hänen yhteistyökumppaneitaan hankkeessa ovat Sini Kontkasen lisäksi olleet luokanopettaja Mira Kummunmäki Rantakylän normaalikoulusta sekä yliopistonlehtori Susanna Pöntinen. Hanke jatkuu ensi lukuvuonna niin, että tulevat kuudesluokkalaiset saavat silloin kumppaneikseen Rantakylän normaalikoulun tuoreet 1. luokkalaiset.