Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi on noussut etenkin näin poikkeusaikana esiin. Jotta opiskelijat voisivat hyvin ja jaksaisivat opinnoissaan, on heidän kouluttajillaan oltava tietoja ja taitoja huomioida moninaiset oppijat. Nyt seitsemän yliopiston yhteisessä opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa HOHTO-hankkeessa etsitään ja luodaan keinoja siihen, miten opettajankouluttajien pedagogisia taitoja vahvistamalla voidaan lisätä kaikkien opiskelijoiden hyvinvointia korkeakouluissa.
– Ensimmäiseksi hankkeessa kehitetään opettajankouluttajien erityispedagogista osaamista. Näin opettajankouluttajat voivat huomioida paremmin opiskelijoiden oppimisen tavat ja opiskelun moninaisuuden ja sitä kautta vahvistaa opiskelijoidensa hyvinvointia, kertoo Itä-Suomen yliopiston erityispedagogiikan oppiaineen osahankkeen vastuuhenkilö erityispedagogiikan yliopistonlehtori Aino Äikäs.
Suomalaista koulutusta kehitetään tällä hetkellä inkluusioperiaatteen mukaisesti. Se tarkoittaa, että yleisopetuksessa ovat mukana kaikki oppilaat, ja opetusta järjestetään joustavasti siten, että se mahdollistaa kaikkien oppilaiden osallisuuden huomioiden yksilöllisen tuen tarpeen. Tämän hankkeen tavoitteena onkin lisätä opettajankouluttajien ymmärrystä ja osaamista inklusiivisesta kasvatuksesta ja erityispedagogiikasta.
– Järjestämme koulutusta, jonka teemoina ovat oppimisen moninaisuus ja tuki, hyvinvointi, jaksaminen ja moniammatillinen osaaminen sekä sosiaalinen yhteisö ja tunteet.
Hankkeessa toimitaan verkostoissa, joissa varhaiskasvatuksen-, luokanopettaja- ja aineenopettajakoulutuksessa työskentelevät opettajankouluttajat saavat tukea osaamisensa vahvistamiseen.
– Opettajankouluttajien erityispedagogiseen osaamiseen panostaminen on tärkeää, sillä he ovat tulevien opettajien kouluttajina avainasemassa tukemassa kaikkien lasten ja nuorten hyvinvointia ja oppimista, Äikäs summaa.
Hankkeessa on tarkoitus vahvistaa myös opettajankouluttajien digitaalisia ohjaustaitoja sekä saada tutkimuksen avulla lisää tietoa opettajankouluttajien tarpeista muun muassa inklusiivisen kasvatuksen tukemisessa.
Hanke toteutetaan yhteistyössä Oulun, Itä-Suomen, Jyväskylän, Turun ja Helsingin yliopistojen sekä Åbo Akademin kanssa. Hanketta koordinoi Lapin yliopisto.
Hankkeen aloituswebinaari pidetään 25.5. klo 13.00–14.40. Webinaarissa kuullaan muun muassa puheenvuoro opettajankoulutuksen kehittämisestä koulun näkökulmasta sekä opettajaopiskelijoiden inkluusiokäsityksiä tarkastelevan tutkimuksen tuloksia.
Hyvinvoinnin ja oppimisen tuki opettajankoulutuksessa (HOHTO) -hanke on kaksivuotinen opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke, jossa vahvistetaan yhteisöllisen työskentelyn ja koulutuksen avulla yliopistojen opettajankouluttajien ammatillista ja pedagogista osaamista sekä tuetaan kaikkien oppijoiden oppimista ja hyvinvointia.