Opettajankoulutus logopaita.

Opettajankoulutukseen avautuu uusi avoimen väylä keväällä 2023

Oletko kiinnostunut opettajan työstä ja kasvatusalan monipuolisesta koulutuksesta? Kasvatusalan opiskelijavalinta uudistuu keväällä 2023, ja jatkossa opettajankoulutukseen on mahdollista hakea valtakunnallisesti avoimen yliopiston opintojen perusteella. Itä-Suomen yliopistossa uudistus koskee kahdeksaa opettajankoulutuksen hakukohdetta Joensuun kampuksella.

Opiskelijavalinnan uudistuksen myötä opettajankoulutuksen soveltuvuuskokeeseen kutsutaan hakijoita kolmella eri tavalla: todistusvalinnan, avoimessa yliopistossa suoritettujen opintojen ja valtakunnallisen kasvatusalan valintayhteistyöverkoston kokeen (VAKAVA-koe) perusteella. Soveltuvuuskokeeseen kutsuttavista 10 prosenttia kutsutaan avoimessa yliopistossa suoritettavien opintojen perusteella.

Kaksivaiheisia opettajankoulutuksen hakukohteita ovat Itä-Suomen yliopistossa:

• Erityisluokanopettaja ja erityisopettaja, Joensuu, kasvatustieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)
  • Erityisopettaja, Joensuu, kasvatustieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)
  • Kotitalousopettaja, Joensuu, kasvatustieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)
  • Käsityönopettaja, monimateriaalinen käsityö, Joensuu, kasvatustieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)
  • Luokanopettaja, Joensuu, kasvatustieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)
  • Opinto-ohjaaja ja uraohjaaja, Joensuu, kasvatustieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)
  • Varhaiskasvatuksen opettaja, Joensuu, kasvatustieteiden kandidaatti (3 v)
  • Varhaiskasvatuksen opettaja, Joensuu, kasvatustieteiden kandidaatti ja maisteri (3 v + 2 v)

Hakukohteiden tarkemmat tiedot julkaistaan Opintopolussa viimeistään 31.10.2022.

Avoimen väylän hakijoilta edellytetään kasvatustieteellisen alan yliopistotasoisia perusopintoja (25 op) vähintään arvosanalla 3/5. Huomioithan, että jos aiot hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän kautta keväällä 2023, kasvatustieteellisen alan perusopintojen suorittaminen alusta alkaen Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa lukuvuonna 2022–2023 vaatii tiivistä opiskelua ja useiden opintojaksojen suorittamista samanaikaisesti. Tämän vuoksi kevään 2023 avoimen väylän haku soveltuu parhaiten heille, joilla on jo vaadittava kasvatustieteellisen alan perusopintojen opintokokonaisuus suoritettuna, ja jotka voivat tavoitella lisäpisteitä esimerkiksi kieliopintojen osalta lukuvuoden aikana. Lisätietoa avoimen väylän pisteytyksestä löydät VAKAVA-kokeen verkkosivuilta.

Itä-Suomen yliopiston avoimessa yliopistossa käynnistyy syksyllä 2022 muun muassa opintojaksot ”Academic and Professional English for Educational Sciences, 3 op”, josta voi saada 2 lisäpistettä, sekä ”Ruotsia kasvatustieteiden opiskelijoille, yht. 4 op”, josta voi saada 1 lisäpisteen.

Avoimen väylän hakuun liittyy joitakin rajoituksia. Avoimen väylä kautta hakija ei voi tulla kutsutuksi soveltuvuuskokeeseen, jos hakija suorittaa suomalaista korkeakoulututkintoa tällä hetkellä. Myös palautettavissa olevat oikeudet sekä oikeudet, joihin voi hakea lisäaikaa, ovat este avoimen väylän haulle, jos hakija ei ole virallisesti luopunut niistä.

Lisäksi avoimen väylän kautta ei kutsuta soveltuvuuskokeeseen hakijoita, jotka ovat suorittaneet tai parhaillaan suorittavat opettajan pedagogisia opintoja. Myöskään avoimen väylässä pisteitä tuottavat opinnot eivät saa sisältyä aiemmin suoritettuun korkeakoulututkintoon. Hyväksyttävät perusopinto-opintokokonaisuudet on lueteltu valintayhteistyöverkoston sivuilla.

Lisätietoja avoimen yliopiston opinnoista:

Sari Hakkarainen, suunnittelija, Jatkuvan oppimisen keskus, Itä-Suomen yliopisto, sari.hakkarainen@uef.fi, p. 050 466 8554

Leila Saramäki, suunnittelija, Jatkuvan oppimisen keskus, Itä-Suomen yliopisto, leila.saramaki@uef.fi, p. 050 564 6193

Lisätietoja opettajankoulutuksen hausta:

Riikka Myllys, opintokoordinaattori, opintopalvelut, Itä-Suomen yliopisto, riikka.myllys@uef.fi, p. 050 371 4330

Lisätietoja opettajankoulutuksesta:

Laura Hirsto, kasvatustieteen professori, soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Itä-Suomen yliopisto, laura.hirsto@uef.fi, 050 380 4674