Vakoisia ympyröitä vaalealla taustalla

Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden linjaus on julkaistu kokonaisuudessaan 23.8.2022

Uutta linjauksessa on avoimien oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjaus

Avointen oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjauksessa keskitytään käytäntöihin, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Osalinjauksen tavoitteena on lisätä korkeakoulujen avointen oppimateriaalien määrää ja laatua, sekä nostaa Suomi korkeakouluasteen avoimien oppimateriaalien edelläkävijäksi.

Lisäksi osalinjauksella pyritään edistämään avoimia oppimis- ja opetuskäytäntöjä niin, että mahdollisuudet avoimeen oppimiseen lisääntyvät ja niistä tulee merkittävä osa korkeakoulujen yhteiskunnallista vuorovaikutusta.

Kokonaisuudessaan Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden linjaus löytyy Avoimen tieteen ja tutkimuksen verkkosivuilta, jossa on kootusti myös muut Avoimen tieteen kotimaiset linjaukset.

Avoimia oppimateriaaleja voi hakea ja löytää kansallisesta Finnasta Avoimet oppimateriaalit sekä Avointen oppimateriaalien kirjastosta (AOE).