Running shoes and a digital scale

Osallistujia haetaan tutkimukseen – aiheena ulosteensiirron vaikutus ylipainoisen terveyteen

Itä-Suomen yliopisto on mukana kansallisessa pilottitutkimuksessa, jossa selvitetään hoikalta henkilöltä saadun ulosteensiirron ja ravitsemuksen yhteisvaikutuksia ylipainoisten henkilöiden terveyteen. Vuoden mittaiseen tutkimukseen etsitään nyt osallistujia.

Tutkimus toteutetaan Kuopion yliopistollisen sairaalan, Itä-Suomen yliopiston, Helsingin yliopistollisen sairaalan, Helsingin yliopiston, Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän sekä Terveysliikunnan ja ravinnon tutkimussäätiön yhteistyönä vuosina 2022–2024.

Tutkimuksen osallistujat satunnaistetaan kahteen ryhmään, joista toinen saa ulosteensiirron laihalta henkilöltä. Toinen ryhmä saa valeulosteensiirron.

Kaikille osallistujille annetaan samanlainen ravitsemusohjaus. Osallistujat täyttävät ruokapäiväkirjaa ja saavat ravitsemusterapeutin ohjausta neljästi tutkimuksen aikana. Tutkimuksen alussa tehdään mahalaukun tähystys ja sen yhteydessä annetaan ulosteensiirto tai valeulosteensiirto ohutsuolen alkuosaan. Osallistujille tehdään vuoden mittaisen tutkimuksen aikana maksan ultraäänikuvauksia ja heiltä otetaan verikokeita ja ulostenäytteitä. Tutkimukseen sisältyy myös kyselyjä ja fyysisen aktiivisuuden seurantaa aktiivisuusrannekkeella. Mittauksista annetaan tutkimuksen lopussa kattava palaute. Tutkimuksen ajankohdan voi valita joustavasti esimerkiksi lomat huomioiden.

Tutkimukseen voivat soveltua iältään 18–75-vuotiaat henkilöt, joiden painoindeksi (BMI) on vähintään 30 kg/m2.

Tutkimukseen ei voi osallistua, jos sairastaa tyypin 1 diabetesta tai tyypin 2 diabetesta, jonka hoitona on insuliini, muu pistettävä diabeteslääkitys, semaglutidi, kanagliflotsiini, ertugloflotsiini, dapagliflotsiini tai empagliflotsiini. Esteenä osallistumiselle on myös tehty lihavuusleikkaus tai tuleva leikkausarvio sekä muu maksasairaus kuin rasvamaksatauti.

Tutkimuksesta vastaa Kuopiossa professori Ursula Schwab. Tutkimuksen päätutkijana toimii erikoislääkäri Milla-Maria Tauriainen.

Tiedote tutkimuksen osallistujille

Erikoislääkäri Milla-Maria Tauriainen, milla-maria.tauriainen (a) kuh.fi

Professori Ursula Schwab, ursula.schwab (a) uef.fi

Ilmoittautumiset tutkimukseen tutkimushoitaja Matti Laitiselle, p. 044-717 2563 tai sähköpostilla matti.laitinen (a) uef.fi.

Avainsanat