Maamme julkinen terveydenhuolto on vaikeuksissa, koska tarjonta ja kysyntä eivät kohtaa. Ratkaisu ei välttämättä ole kuitenkaan lisää rahaa, vaan viisaampi toiminta. PROSHADE-hanke esittelee Osallistuva potilas on terveydenhuollon voimavara -tapahtumassa tutkimustuloksiin perustuen näkökulmia, joilla myös väestö voi edistää terveydenhuollon yhteisten resurssien viisasta käyttöä.
10–20 prosenttia terveydenhuollon toimista on hukkaa. Toisin sanoen toimintaa, joka ei tuota potilaalle terveyshyötyä tai tuottaa sitä vain vähän suhteessa käytettyihin resursseihin. Samaan aikaan julkisen terveydenhuollon tarjonta ei riitä vastaamaan tarpeisiin ja kysyntään. Kentällä asia tunnetaan. Suomalaisista lääkäreistä yli 70 prosenttia on sitä mieltä, että liiallinen hoito suhteessa hyötyihin on ongelma terveydenhuollossamme.
– Rahamäärä, jonka käytämme nyt terveydenhuoltoon riittäisi paremmin, jos pystyisimme käyttämään voimavarat viisaasti ja ohjaamaan toimintaa enemmän terveyshyötyä tuottavaan toimintaan. Eli enemmän terveyttä samalla rahalla, lastenlääkäri ja emeritus Käypä hoito -päätoimittaja Jorma Komulainen toteaa. Komulainen on yksi PROSHADE-hankkeen tutkijoista ja dosentti Itä-Suomen yliopistossa.
Vastuu terveydenhuollon hukan karsimisesta on terveydenhuollon ammattilaisilla, mutta myös väestöllä on rooli. Osallistumalla aktiivisesti omaa terveyttä koskevaan päätöksentekoon eli muun muassa jakamalla vastaanotolla tietoa esimerkiksi arvoistaan, elämäntavoistaan ja asenteistaan, potilas auttaa terveydenhuollon ammattilaista valitsemaan vaikuttavimman ja aidosti sopivimman hoidon.
– Jotta pystymme tekemään vaikuttavia hoitopäätöksiä, joihin potilas pystyy ja haluaa sitoutua, niin ensin pitää ymmärtää potilaan toiveet, tarpeet sekä ympäristö, jossa hän toimii, Komulainen kertoo.
Hoitopäätökseensä osallistuva potilas sitoutuu tutkitusti paremmin hoitoonsa. Niinpä potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisen yhteinen hoitopäätös tarkoittaa todennäköisemmin vaikuttavampaa hoitoa. Vaikuttavinkaan hoito ei toimi, jos siihen ei sitouduta.
Vastaanotolla toisensa kohtaavat kaksi asiantuntijaa – terveydenhuollon ammattilainen on lääketieteellisen tiedon asiantuntija, potilas oman itsensä.
– Hoitopäätöksiä tehtäessä tarvitaan aitoa dialogia, aitoa keskustelua, jota potilas ja lääkäri, ja toisinaan myös läheiset, käyvät keskenään, Komulainen kertoo.
– Ajattelen, että potilaan ja lääkärin välillä pitää vallita luottamus siitä, että lääkäri tavoittelee potilaan parasta. Kun luottamus on olemassa, niin silloin voidaan aidosti pohtia yhdessä mikä olisi viisasta. Luottamus syntyy ajan kanssa, Komulainen kiteyttää.
Osallistuva potilas on terveydenhuollon voimavara -tapahtuma järjestetään 19.11.2025 klo 14.00–16.00 Helsingin keskuskirjasto Oodin Maijansalissa. Tapahtuma on avoin kaikille. Tapahtuma striimataan PROSHADE-hankkeen YouTube-kanavalla.
Marraskuun 4. päivä PROSHADE-hanke julkaisee aiheeseen liittyen myös väestösuosituksen Kerro, kysy ja kuuntele – osallistuva potilas vastaanotolla 4.11.2025.
Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:
Jarkko Kumpulainen, tiedottaja ja vuorovaikutusvastaava, PROSHADE, jarkko.kumpulainen(at)uef.fi, 046 923 2463
Lisätietoa Osallistuva potilas on terveydenhuollon voimavara -tapahtumasta löydät PROSHADE-hankkeen verkkosivuilla löytyy tästä linkistä.
Ohjelma: Osallistuva potilas on terveydenhuollon voimavara
AIKA: ke 19.11.2025 klo 14–16
PAIKKA: Helsingin keskuskirjasto Oodi, Maijansali / tapahtuma striimataan
Mitä on resurssiviisas terveydenhuolto? – Potilas yhteisten ja rajallisten resurssien vaalijana –Jorma Komulainen, LT, dosentti & emeritus Käypä hoito -päätoimittaja
Hoito on vaikuttavampaa, kun potilas osallistuu hoitopäätökseen – Hanna Kuusisto, potilasturvallisuuden asiantuntijaylilääkäri ja neurologian ylilääkäri, Pirkanmaan hyvinvointialue, professori, Itä-Suomen yliopisto
Vastuu vähähyötyisten hoitojen karsimisesta on terveydenhuollon ammattilaisella, mutta mitä potilaan on hyvä tietää niistä? – Petra Falkenbach, TtM, arviontipäällikkö Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Hoidon kustannuksista voi ja kannattaa keskustella vastaanotolla – hoitosuositukset keskustelun tukena – Raija Sipilä, LT, Käypä hoito -päätoimittaja
Paljonko hoito voi maksaa suhteessa terveyshyötyyn? – Mitä väestön tulisi tietää kustannusvaikuttavuudesta ja palveluvalikoimaa koskevasta lainvalmistelusta? – Eila Kankaanpää, tutkimusjohtaja, Itä-Suomen yliopisto
Kaksi asiantuntijaa vastaanotolla – terveydenhuollon ammattilaisen ja potilaan onnistunut vuorovaikutus on onnistuneen hoidon perusta – Johanna Ruusuvuori, sosiaalipsykologian professori, Tampereen yliopisto