Pipetointia

Paavo Koistisen säätiöltä tukea syöpätutkijoille – apurahansaajien esitelmiä Kuopiossa 11.1.

Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella on 11. tammikuuta Paavo Koistisen säätiön 40-vuotisjuhla-apurahojen jakotilaisuus, jonka yhteydessä kolme apurahansaajaa pitää esitelmän tutkimuksestaan. Projektitutkija Kaisa Mäki-Mantila kertoo solunulkoisista vesikkeleistä melanooman ennusteen merkkiaineina ja väitöskirjatutkija Veera Nurmela syövän hoidossa käytettävien immuunivasteen vapauttajien tehon ja haittavaikutusten ennakoinnista. Yliopisto-opettaja Otto Jokelaisen aiheena ovat hyaluronaaniaineenvaihdunta ja RNA-profiilit munuaissyövän diagnostiikan ja ennusteen merkkiaineina. Esitelmät pidetään suomeksi.

Kaikille kiinnostuneille avoin tilaisuus järjestetään Snellmania-rakennuksen luentosalissa SN201 (Yliopistonranta 8, 2.krs) torstaina 11.1.2024 klo 16.15-17. Tämän jälkeen on kutsuvieraille kahvitilaisuus.

Paavo Koistisen säätiö myönsi 7. joulukuuta kaikkiaan 120 000 euroa apurahoja Pohjois-Savon alueella toimiville tutkijoille. Säätiön apurahat on tarkoitettu alueella työskenteleville ja asuville syöpäsairauksien syitä ja toteamista edistävää tai hoitoon läheisesti liittyvää tutkimusta harjoittaville lahjakkaille tutkijoille.

Lista kaikista apurahan saajista alla.

• Ikonen Ella: The role of tumor microenvironmental factors and circulating tumor markers in the progression, prognosis, and therapeutic response of non-small cell lung cancer, 10 000 €
  • Jokelainen Otto: HARCC-study: Hyaluronan metabolism and RNA profiles as diagnostic and prognostic factors in renal cell carcinoma, 20 000 €
  • Jääskeläinen Minna: Immuunijärjestelmän rooli ja tekoäly mikroympäristön tulehdussoluprofiilin arvioinnissa rintasyövässä, 10 000 €
  • Lahtinen Olli: New ultrasound techniques in the imaging of the lymphatic system, 10 000 €