Tetsuya Terasaki.

Professori Tetsuya Terasakille arvostettu Ariëns-palkinto

Tutkimusjohtaja, emeritusprofessori Tetsuya Terasaki Itä-Suomen yliopiston farmasian laitokselta on saanut vuoden 2023 Ariëns-palkinnon. Palkinto myönnettiin FIGON Dutch Medicine days -tapahtumassa Hollannissa, missä Terasaki piti palkintoluennon muun muassa veri-aivoesteen farmakoproteomiikasta. Terasaki on sekä Suomessa että Japanissa ensimmäinen Ariëns-palkinnon saanut tutkija.

Tetsuya Terasaki toimii bioanalytiikan tutkimusjohtajana Itä-Suomen yliopiston farmasian laitoksella ja on japanilaisen Tohokun yliopiston emeritusprofessori. Hänet nimitettiin Tohokun yliopiston professoriksi vuonna 1996 ja vuonna 2008 hänelle myönnettiin Distinguished Professor -arvonimi. Vuonna 2020 hän jäi Tohokun yliopistosta eläkkeelle ja siirtyi jatkamaan tutkimustyötään Itä-Suomen yliopistossa. Hän on mukana GeneCellNano-lippulaivahankkeessa ja Itä-Suomen yliopiston Lääkekehityksen tutkimusyhteisössä.

Tutkimuksessaan Terasaki on keskittynyt kehittämään uusia menetelmiä vaikeiden ja haastavien kysymysten ratkaisuun. Hän on selvittänyt erityisesti lääkkeiden sekä kehon yhdisteiden kuljetusta aivoihin niin sanotun veri-aivoesteen läpi ja silmässä veri-silmäesteiden läpi. Vuonna 2008 hän kehitti uuden menetelmän, jolla voidaan mitata lääkkeiden kulkua veri-aivoesteen läpi edistävien proteiinien määrät. Terasakin tutkimus on avannut kokonaan uuden tutkimusalueen, farmakoproteomiikan, jonka odotetaan merkittävästi edistävän farmasian ja biolääketieteen tutkimusta.

Terasaki on toiminut Journal of Pharmaceutical Sciences -julkaisun päätoimittajana vuodesta 2008 ja julkaissut yli 330 tutkimusartikkelia, 30 katsausartikkelia sekä kirja-artikkeleita. Vuonna 2013 hän sai Japanin hallituksen myöntämän kunniamitalin violetilla nauhalla. Vuonna 2016 hän oli yksi maailman siteeratuimmista tutkijoista farmakologiassa ja toksikologiassa Clarivate Analytics -yhtiön ylläpitämällä listalla.

Ariëns-luennossaan Terasaki valotti, miten lääkkeitä kuljettavien kalvoproteiinien määrällinen mittaus auttaa ennustamaan vapaan lääkeaineen pitoisuutta aivoissa ja ymmärtämään reseptorivälitteisiä lääkevaikutuksia.
Hollannin farmakologinen yhdistys NVF on järjestänyt Ariëns-luennon vuosittain vuodesta 1984 alkaen FIGON Dutch Medicine days -tapahtuman yhteydessä. Ariëns-luento ja -palkinto on nimetty tunnetun hollantilaisen farmakologin, professori E. J. Ariënsin (1918-2002) mukaan. Ariëns-luennon pitäjiksi kutsutaan ansioituneita, kansainvälisesti suuntautuneita molekulaarisen farmakologian asiantuntijoita.