Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen yliopistonlehtori Sara Fraccastoro on saanut kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin johtamisen väitöskirjastaan palkinnon Yhdysvalloissa.
Markkinoinnin ammattilaisten järjestö American Marketing Association (AMA) palkitsi Fraccastoron väitöstutkimuksesta, joka tarkastelee digitaalisten työvälineiden kuten sosiaalisen median hyödyntämistä yritysten kansainvälistymisessä ja myynnin johtamisen apuna.
Fraccastoron väitöskirjan Social Media Use in International Entrepreneurial Ventures: An International Network and Sales Perspective ohjaajina toimivat professorit Mika Gabrielsson ja Tommi Laukkanen, ja väitöskirja tarkastettiin yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa lokakuussa 2020.
Väitöstutkimus osoitti, että sosiaalisen median käyttö voi edesauttaa kansainvälistymistä ja myynnin johtamisen prosesseja kansainvälisissä yrittäjävetoisissa organisaatioissa, kun se integroidaan perinteisiin verkostoitumistapoihin ja myynnin kommunikaatiomenetelmiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin Brasiliassa, Suomessa, Italiassa, Uudessa-Seelannissa, Puolassa ja Ruotsissa toimivia yrityksiä.
Erityisesti uudet yritykset voivat käyttää sosiaalista mediaa verkostojen rakentamiseen ulkomaan markkinoilla, ja myöhemmin markkinaosuuden kasvattamiseen. Sosiaalinen media voi tarjota yrityksille kansainvälistä näkyvyyttä kustannustehokkaasti, mikä auttaa niitä integroitumaan uuteen liiketoimintaympäristöön säästämällä samalla rajallisia taloudellisia resursseja.
Fraccastoron väitöskirja on luettavissa sähköisesti verkko-osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-3575-5.