Yleisen kasvatustieteen professori Sonja Kosunen on saanut Euroopan tutkimusneuvoston ERC Starting Grant -rahoituksen opettajasegregaatiotutkimuksen teoreettiseen kehittämiseen.
ERC-rahoitukset ovat Euroopan arvostetuimpia ja kilpailluimpia. Lupaaville tutkijoille uraauurtaviin ja korkealuokkaisiin tutkimushankkeisiin tarkoitettua ERC Starting Grant -rahoitusta sai tänä vuonna vain 12 prosenttia hakijoista. Kosuselle myönnetyn viisivuotisen apurahan suuruus on 1,5 miljoonaa euroa.
Opettajien luokkataustan vaikutuksen tutkimus aiemmin hajautunutta
Kosusen SegrEd-hankkeessa käsitellään opettajien yhteiskuntaluokkataustaa ja opettajien segregaatiota eli alueellista eriytymistä. Hankkeessa keskitytään tieteenalat ylittävään teoreettiseen ja käsitteelliseen kehittelyyn. Hankkeessa rakennettavaa käsitteellistä viitekehystä testataan ja vertaillaan empiirisesti Suomessa, Ruotsissa ja Ranskassa niin määrällisin kuin laadullisin menetelmin ja kehitetään vertailun perusteella edelleen.
– Opettajien luokkataustojen ja heidän koulutus- ja urapolkujensa tutkimus on ollut aiemmin hajautunutta eri tieteenalojen kentille. Niin ollen siitä puuttuu yhtenäinen tai jaettu käsitteistö sekä teoreettinen lähestymistapa. Kun näitä saadaan kehitettyä, voidaan paremmin selittää, miten eri luokkataustoista tulevat opettajat päätyvät opettajankoulutukseen ja sittemmin opettajiksi esimerkiksi hyväosaisille tai huono-osaisille kaupunkialueille, Kosunen kertoo.
Siksi tutkimus edellyttää teoreettista ja käsitteellistä kehittelyä sekä näiden käsitteiden empiiristä testaamista erilaisilla koulutusmarkkinoilla.
– Ilmiön yhteydet eriarvoisuuden rakentumiseen sekä alueiden ja koulujen eriytymiseen ovat osin tiedossa. Tarkennusta eriarvoisuutta tuottaviin mekanismeihin nimenomaan opettajien ammattikunnan eriytymisen ja hierarkisoitumisen näkökulmista kuitenkin tarvitaan.
Mahdollisuus läpimurtoihin
Tutkimushanke tuottaa tutkimustietoa kasvatussosiologian, ihmismaantieteen ja pedagogiikan tieteenalojen risteymässä monimenetelmällisin lähestymistavoin. Kosusen mukaan tutkimuksessa yhdistetään rekisteriaineistoja, kyselyitä ja opettajakunnan haastatteluja kolmessa maassa.
– Odotukseni ovat suuret erityisesti hankkeen tieteenalakeskusteluja yhdistävän teoreettisen osuuden sekä kansainvälisen vertailun suhteen. Niissä on mahdollisuus merkittäviin läpimurtoihin koulutuksellisen eriarvoisuuden selittämisessä kansainvälisellä tasolla.
The European Research Council (ERC) myönsi tänä vuonna rahoituksen 478 eurooppalaiselle tutkijalle. Rahoitusta myönnettiin eri aloille yhteensä 761 miljoonaa euroa. Suomesta rahoituksen sai seitsemän tutkijaa.