Potilas hammaslääkärillä.

Suun terveys heijastuu veren aineenvaihduntatuotteiden tasapainoon

Tavallisiin suun tulehdussairauksiin, parodontiittiin ja kariekseen, liittyy tulehduksellinen aineenvaihduntatuotteiden profiili, jolla on yhteys kohonneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin, osoittaa juuri julkaistu kansainvälinen yhteistyötutkimus. Suun tulehdukset myös ennakoivat myöhempiä haitallisia aineenvaihduntatuotteiden muutoksia.

Suun tulehdusten yhteys haitalliseen aineenvaihduntatuotteiden profiiliin havaittiin suomalaisten Terveys 2000-, Terveys 2011- ja Parogene-tutkimusten aineistosta.

– Havainto on uusi, sillä suun tulehdusten yhteyttä lukuisiin aineenvaihduntatuotteisiin on tutkittu vasta vähän ja tämä oli ensimmäinen etenevä seurantatutkimus aiheesta, kertoo professori Pirkko Pussinen Itä-Suomen yliopistosta.

Tutkimukseen osallistui myös Helsingin yliopiston, Karoliinisen instituutin ja Grazin Lääketieteellisen yliopiston tutkijoita. Tulokset julkaistiin Journal of Dental Research -lehdessä.

Edenneillä suun tulehdussairauksilla – parodontiitilla eli hampaan kiinnityskudosten tulehduksella sekä hampaan juuren tulehduksella – on todettu yhteys kohonneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin. Vaikkei täysin tiedetä, millaisten mekanismien kautta yhteys välittyy, huono suun terveys luultavasti pitää yllä elimistön kroonista tulehdustilaa.

Erityisesti hampaan kiinnityskudosten tulehdukseen liittyi samanaikainen epäsuotuisa aineenvaihduntatuotteiden profiili, kun taas karies ennakoi myöhempiä haitallisia aineenvaihduntatuotteiden muutoksia.