Metsää ja järvi.

UNITE-tutkijoita palkittiin Maailman metsäkongressissa

Itä-Suomen yliopiston väitöskirjatutkija Heli Kymäläinen sai parhaan posteriesityksen palkinnon Maailman metsäkongressissa Tukholmassa.

Maailman metsäkongressi järjestettiin Tukholmassa kesäkuun viimeisellä viikolla. Kongressissa palkittiin UNITEn tutkijoita Luonnonvarakeskuksesta ja Itä-Suomen yliopistosta.

Tutkimusprofessori Liisa Tyrväinen (Luonnonvarakeskus, Luke) palkittiin IUFRO:n maailmankongressin Host Scientific Award -palkinnolla. Palkinto on tunnustus Tyrväisen kansainvälisesti uraauurtavasta luonto- ja virkistysarvoihin liittyvästä huippututkimuksesta. UNITE osaamiskeskittymässä professori Tyrväinen edistää erityisesti virtuaaliluontokokemuksiin liittyvää tutkimusta.

Väitöskirjatutkija Heli Kymäläinen (Itä-Suomen yliopisto) palkittiin Best Poster Award (BPA) -palkinnolla. Kymäläisen Optimizing Support Systems for Cut-To-Length Machine Operators – Current Use and Future Visions posteriesitys arvioitiin sekä tieteellisesti että visuaalisesti ansiokkaaksi ja korkeatasoiseen tutkimusviestintään kannustavaksi. UNITE-osaamiskeskittymässä Kymäläinen viimeistelee väitöskirjaansa harvestereiden avustavista järjestelmistä kuljettajan ergonomian näkökulmasta.

IUFRO (International Union of Forest Research Organizations) on metsätieteilijöiden kansainvälinen verkosto, joka edistää maailmanlaajuista yhteistyötä metsiin liittyvässä tutkimuksessa.

Suomen Akatemian lippulaiva UNITEssa tutkitaan ja kehitetään metsien, ihmisten ja koneiden vuorovaikutusta. UNITE-osaamiskeskittymään kuuluu tutkijoita ja tutkimusryhmiä Itä-Suomen yliopistosta, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksesta, Tampereen yliopistosta ja Luonnonvarakeskuksesta (Luke) sekä laaja kehittäjäkumppanien verkosto.

Lähde: UNITE