Maailma, ja sen mukana työelämäkin, muuttuu vauhdilla. Kukaan ei osaa tarkkaan määritellä, millaisessa maailmassa työskentelemme vaikkapa 10 vuoden kuluttua, ja mitä taitoja töissä silloin vaaditaan. Uusia osaajia koulutettaessa onkin oltava ajan hermolla – ja mielellään vähän edelläkin.
Itä-Suomen yliopisto panostaa vahvasti siihen, että koulutus on ajantasaista myös tulevaisuudessa.
– Tutkimukseen perustuvaan yliopisto-opetukseen kuuluu luontevasti työelämän tulevaisuuden tarpeiden ennakointi. Tehtävänämme on rakentaa sellaista koulutusta, joka tuottaa osaamista ja antaa menestymisen eväitä muuttuvaan työelämään ja toimintaympäristöön, akateeminen rehtori Tapio Määttä sanoo.
Hänen mukaansa Itä-Suomen yliopistossa kannustetaan sekä opiskelijoita että opettajia rakentamaan uudenlaisia osaamiskokonaisuuksia ja tekemään rohkeita kokeiluja.
– Suomalaisessa yliopistokentässä ainutlaatuinen vapaa sivuaineopinto-oikeus mahdollistaa yksilöllisten koulutuspolkujen rakentamisen. Yllättävät ja rohkeat osaamisyhdistelmät ovat varma keino varautua tulevaisuuteen tilanteessa, jossa on epäselvää, millaista uutta osaamista työelämässä tarvitaan.
Yllättävät ja rohkeat osaamisyhdistelmät ovat varma keino varautua tulevaisuuteen.
Tapio Määttä
Akateeminen rehtori
Muutokset vaativat jatkuvaa yhteistyötä
– IT-ala muuttuu nopeammin kuin koskaan ennen, ja koronaviruksen aiheuttaman digitalisaation myötä olemme pakotettuja miettimään uudenlaisiakin toimintatapoja, kertoo tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja, professori Markku Hauta-Kasari.
Arvellaan, ettei koronavirus tule olemaan ainoa maailmaa ja sitä myöten työelämää mullistava kriisi tulevaisuudessa. Siksi erityisesti IT-koulutuksissa on erityisen tärkeää kuunnella herkällä korvalla yrityksiä ja heidän tutkimus- ja kehitystarpeitaan muuttuvissa tilanteissa.
– Näin pystymme pitämään opiskelijamme ajan tasalla siitä, millaista osaamista tullaan tarvitsemaan.
Tietojenkäsittelytieteen laitoksella on jatkuvasti meneillään useita tutkimushankkeita, jotka tuottavat tietoa yritysmaailmasta. Tietoa jalostetaan edelleen opinnäytetöissä sekä tieteellisissä artikkeleissa.
– Lisäksi järjestämme koulutuksia ja seminaareja, joissa opiskelijoillamme on mahdollisuus tavata yritysten edustajia sekä kuulla, mitä IT- ja digityö ovat käytännössä ja millaisia työkaluja heidän olisi hyvä hallita.
Opettajat valmentavat työelämään
Myös uudet opettajat ovat avainroolissa muuttuvassa maailmassa. Jotta koulutkin osaltaan voisivat ohjata oppilaita muuttuvaa työelämää varten, saavat opettajaksi opiskelevat eväitä tähän jo opiskeluaikana.
– Koulut ovat yhä enemmän osa ympäröivää yhteiskuntaa, joten opinnoissamme ovat tiiviisti mukana koulujen lisäksi muut organisaatiot.
Tulevia opettajia koulutetaan edistämään oppilaidensa oppimista esimerkiksi moderneilla digitaalisilla alustoilla. Myös tiimityöskentely, kestävä kehitys ja monikulttuurisuus ovat vahvasti läsnä Itä-Suomen yliopiston opettajaopinnoissa.
– Tiimityöskentelymallin opiskelijamme omaksuvat, kun eri koulutusten opettajat opettavat yhdessä. Opettajaksi valmistuvat opiskelevat osin myös sekaryhmissä, ja opetusharjoittelussa tehdään yhteistyötä, luettelee soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osaston johtaja, professori Tuula Keinonen.
Opiskelijoita kannustetaan myös osallistumaan erilaisiin projekteihin, joissa etsitään ratkaisuja todellisiin työelämästä nouseviin pedagogisiin kysymyksiin.
Työ irtoaa ajasta ja paikasta
Kauppatieteiden koulutuksessa on huomioitu työn sisältöjen muuttuminen ajasta ja paikasta riippumattomiksi hyödyntämällä verkkopedagogiikkaa.
– Opetuksessa tuetaan elinikäisen oppimisen taitoja. Käytämme itsensä johtamista ja yhteistyötaitoja kehittäviä opetusmenetelmiä suosimalla tiimityöskentelyä, kertoo yliopistonlehtori Sari-Johanna Karhapää.
Yrittäjyys on keskeinen työelämätaito työn muuttuessa yhä enemmän itsenäisemmäksi alustatalouden ja jakamistalouden myötä.
– Niinpä kauppatieteiden alumnit ja yritysten edustajat vierailevat luennoilla ja jakavat ajankohtaista tietoa liiketoiminnasta. Opiskelijat tekevät myös yritysvierailuja.
Läheinen työelämäyhteistyö näkyy myös opiskelijoiden kurssisisältöinä.
– Yrityksille voidaan tehdä projektityönä markkinointisuunnitelma tai myydä yrityksen tuotteita uusille markkinoille. Saamme yrityksistä myös opinnäytetöiden aiheita.
Moniammatillisuus ja -tieteisyys lisääntyvät
Tällä hetkellä työelämässä peräänkuulutetaan erityisesti poikkitieteellisiä osaajia. Itä-Suomen yliopistossa monitieteisyyden edut on tunnistettu jo kauan sitten. Tästä hyvänä esimerkkinä on Monitieteinen suursimulaatio-opetus, joka palkittiin yliopistossa vuoden 2019 Vuoden opetustekona.
– Menetelmän tavoitteena on toteuttaa opiskelijakeskeistä, työelämälähtöistä ja tieteidenvälistä opetusta digitalisaatiota unohtamatta, tiivistää terveyspedagogiikan professori Terhi Saaranen hoitotieteen laitokselta.
Opetusryhmään kuuluu opettajia hoitotieteen lisäksi farmasialta, lääketieteen laitokselta, yhteiskuntatieteiden laitokselta sekä Savonia- ja Karelia-ammattikorkeakouluista ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta.
– Suursimulaatio-opetus perustuu draaman keinoin tuotettuun ja näyteltyyn simulointiin. Opiskelijat eivät itse osallistu simulaation tekemiseen, vaan sen toteuttavat näyttelijät sekä eri alan ammattilaiset.
Opetuksessa on simuloitu esimerkiksi lapsen kuoleman kohtaamista ja vanhuksen kotihoivaa. Simulaation seuraamisen jälkeen opiskelijat analysoivat kunkin ammattilaisen roolia ja osuutta.
Menetelmää on kehitetty vuosittain tutkimusperustaisesti.
– Tällainen opetus lisää ammattiryhmien keskinäistä kunnioitusta ja asiakaslähtöisyyttä. Se myös auttaa ymmärtämään hoitoprosessin eri vaiheita ja siihen osallistujien roolia. Näin opiskelijat saavat konkreettisen esimerkin tulevasta moniammatillisesta yhteistyöstä.