Itä-Suomen yliopisto ja Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteuttavat yliopiston auditoinnin vuonna 2022. Karvi-auditoinnissa arvioidaan Itä-Suomen yliopiston koulutusta, tutkimusta ja niiden vaikuttavuutta.
Korkeakoulujen on yliopistolain mukaisesti osallistuttava säännöllisesti ulkopuoliseen toimintansa ja laatujärjestelmiensä arviointiin. Arvioinnit tehdään kuuden vuoden välein. Arviointien tulokset ovat julkisia.
Tällä sivustolla kerromme Itä-Suomen yliopiston vuoden 2022 auditoinnin prosessista, aikataulusta ja tavoitteista.
Laatujärjestelmän auditointi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen virasto, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä ja vastaa opetuksen ja koulutuksen kansallisesta arvioinnista. Auditoinneissa arvioidaan yliopiston laatujärjestelmän kattavuutta, toimivuutta ja vaikuttavuutta. Auditoinnin lähtökohta on arviointimenettely, ja valmistautumisen pohjana käytetään Karvin auditointikäsikirjan 2019–2024 arviointikriteeristöä, joka pohjautuu eurooppalaisiin laadunvarmistuksen periaatteisiin.
Auditoinnin tavoitteena on varmistaa, että yliopistolla on toiminnan jatkuvaa kehittämistä tukeva laatujärjestelmä. Auditoinnilla varmistetaan myös, että yliopisto toimii tavoitteiden mukaan, ja toiminta on kansainvälisesti luotettavaa. Auditoinnissa ei oteta kantaa toiminnan tavoitteisiin tai tuloksiin sinänsä, vaan siinä arvioidaan niitä prosesseja, joilla hallitaan ja kehitetään toiminnan laatua.
Itä-Suomen yliopisto on auditoitu ensimmäisen kerran vuonna 2010. Auditoinnin hyväksytysti läpäissyt korkeakoulu saa laatuleiman, joka on voimassa kuusi vuotta.
Auditoinnin eteneminen ja arviointi
Itä-Suomen yliopiston auditointi tehdään 9.-10. marraskuuta 2022. Auditointi on kansainvälinen, eli puolet auditointiryhmän jäsenistä on kansainvälisiä laadun asiantuntijoita ja auditointikielenä on englanti.
Itä-Suomen yliopiston auditoinnin toteuttaa kansainvälinen auditointiryhmä, johon kuuluvat:
- Professori Eva Åkesson, Lund University, Ruotsi
- Opiskelija Marc Perkins, Jyväskylän yliopisto
- Professori Jürgen Seifried, University of Mannheim, Saksa
- Johtava asiantuntija Anni Siltanen, Kemianteollisuus.
- Korkeakoulu valitsee vertaisoppimisen kumppaninsa ja vertaisarvioitavan kohteensa sekä tekee sopimuksen vertaisoppimisen kumppaninsa kanssa.
- Karvi tekee korkeakoulun kanssa auditointia koskevan sopimuksen, ja korkeakoulujen arviointijaosto nimeää auditointiryhmän.
- Korkeakoulu kokoaa auditointiaineiston Karvin digitaaliseen alustaan.
- Karvi perehdyttää auditointiryhmän tehtäväänsä. Auditointiryhmä vierailee korkeakoulussa ja kirjoittaa raportin digitaaliseen alustaan.
- Auditointiryhmä tekee esityksen auditoinnin tuloksesta korkeakoulujen arviointijaostolle, ja arviointijaosto päättää auditoinnin tuloksesta.
- Auditointiraportti julkaistaan Karvin digitaalisella alustalla.
- Korkeakoulu järjestää yhteistyössä Karvin kanssa julkistamisseminaarin.
- Korkeakoulu ja auditointiryhmä antavat palautetta Karville auditointiprosessista.
- Korkeakoulujen arviointijaosto myöntää excellence-laatuleimat.
- Karvi-auditoinnista ja laatutyöstä tiedotus ja viestintä yliopistoyhteisölle ja sidosryhmille tammi-marraskuun 2022 aikana.
- Itsearviointiraportin koonti, työstö, tarvittavat käännökset ja käsittely eri toimielimissä tammi-kesäkuun 2022 aikana.
- Sisäiset auditoinnit tammi-maaliskuussa 2022.
- Benchmarking-webinaari huhtikuussa 2022.
- Henkilökunnan ja opiskelijoiden tiedotuskampanjat huhti-lokakuussa 2022.
- Itsearviointiraportin viimeistely kesä-heinäkuussa 2022.
- Itsearvointiraportin lopullisen version palauttaminen Karvin sähköiselle alustalle viimeistään 17.8.2022.
- Auditoinnin käytännön järjestelyt kesä-lokakuussa 2022.
- Auditointivierailu 9.-10.11.2022. Tarkemmat tiedot vierailun ohjelmasta (pdf-tiedosto).
- Auditoinnin kokemukset ja yhteenveto marraskuussa 2022.
- Auditoinnin tulokset ja loppuraportti julkaistaan maaliskuussa 2023.
- Auditoinnin tiedotustilaisuus toteutetaan maalis-huhtikuussa 2023.
I Osaamista luova korkeakoulu
- Koulutuksen suunnittelu
- Koulutuksen toteutus
- Koulutuksen arviointi ja kehittäminen
- Esimerkkejä korkeakoulun onnistuneesta kehittämistoimista
II Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu
- Vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden johtaminen
- Vaikuttava tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Uudistumista edistävä toimintakulttuuri
- Esimerkkejä korkeakoulun onnistuneista kehittämistoimista
III Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu
- Laatujärjestelmän hyödyntäminen strategisessa johtamisessa
- Henkilöstön osaamisen kehittäminen ja hyvinvoinnin tukeminen
- Laatujärjestelmän toimivuus ja kehittäminen
- Esimerkkejä korkeakoulun onnistuneista kehittämistoimista
IV Oppiva korkeakoulu
- Korkeakoulun valitsema arviointikohde
Arviointiasteikko
- Erinomainen. Yliopistolla on näyttöä pitkäjänteisestä ja tuloksellisesta kehittämistyöstä. Lisäksi kehittämistoimet tuottavat erityistä lisäarvoa korkeakoululle, sidosryhmille tai molemmille. Korkeakoulu osoittaa vakuuttavia esimerkkejä onnistuneista kehittämistoimista.
- Hyvä. Toiminta on vaativuusväittämän mukaista, ja yliopistossa on näyttöä vaaditusta, systemaattisesta toiminnan kehittämisestä.
- Riittämätön. Yliopistolta puuttuu kokonaan tai keskeisiltä osin systemaattiset, toimivat ja osallistavat menettelytavat, ja laatutyö vaikuttavuudesta toiminnan kehittämiseen ei ole näyttöä. Auditoinnin läpäisy edellyttää, että yksikään arviointialue ei ole riittämätön.