- Talous ja yhteiskunta
- Tapahtumapäivämäärä:
-
- Aika:
- 9:00–10:00
- Tapahtumapaikka:
-
Verkossa
- Lisätietoja:
-
Teams
- Lisää kalenteriin:
Uudenlainen digitaalisen kaupan opintokokonaisuus käynnistyy viiden yliopiston ja kaupan alan yhteistyöllä
Kaupan liitto, Itä-Suomen yliopisto, LUT-yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto ja Tampereen yliopisto käynnistävät täysin uudenlaisen digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden. Käynnistyvä kokonaisuus tarjoaa kauan kaivatun väylän kaupan alan osaamisen vahvistamiseen suomalaisessa koulutuskentässä.
Kaupan alan osaamistarvekartoituksissa viime vuosilta korostuu digitaalisen kaupan osaamisvaje. Kauppa on yrityskentän suurin työllistäjä ja elinkeinoelämän keskeinen toimiala. Digitalisaatio muokkaa voimakkaasti alaa ja sen osaamistarpeita. Osaamisvajeen vaikutukset voivat olla
laaja-alaiset niin alan yritysten kuin alueidenkin hyvinvoinnille ja elinvoimaisuudelle.
Uusi opintokokonaisuus on täsmäisku digitaalisen kaupan osaamisvajeen taklaamiseen.
Kukin yliopisto tuo kokonaisuuteen omaa luontaista osaamistaan, kuitenkin juuri kokonaisuuteen räätälöitynä. Hankkeen tukijana toimii Helsingin Kauppiaitten Yhdistys r.y.
Mistä syyskuussa 2021 starttaavassa opintokokonaisuudessa on kysymys? Mitä se tarjoaa opiskelijoille, entä mikä on sen merkitys kaupan alan yrityksille ja alueille? Näihin kysymyksiin pureudutaan Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuuden julkistus- ja käynnistystilaisuudessa.
Tilaisuus järjestetään tiistaina 15.6.2021 klo 9–10 Teams-webinaarina verkossa, ja se on avoin ja maksuton kaikille aiheesta kiinnostuneille. Esitykset pidetään suomeksi. Ilmoittautumiset pyydetään 14.6. mennessä. Ilmoittautuneille lähetetään linkki ennen tilaisuutta.
Tervetuloa mukaan!
Ohjelma
9:00 Uusi opintokokonaisuus käynnistyy – mikä tekee hankkeesta niin merkityksellisen?
Mari Kiviniemi, toimitusjohtaja, Kaupan liitto
Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus – miten rakentuu käytännössä?
Moona Naakka, koulutussuunnittelija, Kaupan liitto
9.10 Tietoiskut teemasisältöihin ja yliopistojen antiin
• Hankintatoimen ja toimittajasuhteiden johtaminen kaupan alalla: Anni-Kaisa Kähkönen, professori, LUT-yliopisto
• Myynti ja kuluttajakäyttäytyminen: Saara Julkunen, apulaisprofessori, Itä-Suomen yliopisto
• Brändikokemus: Elina Närvänen, apulaisprofessori, Tampereen yliopisto
• Jakelukanavat ja kaupan ketjuliiketoiminta: Timo Pohjosenperä, tutkijatohtori, Oulun yliopisto
• Digitalisoituva kauppa: Heikki Karjaluoto, professori, Jyväskylän yliopisto
• Digitaalinen kauppa käytännössä: Elina Närvänen, apulaisprofessori, Tampereen yliopisto
9:40 Yritykset mukana toteutuksessa – digitaalisen kaupan harjoittelu:
Moona Naakka, koulutussuunnittelija, Kaupan liitto
9:45 Jatkoetappeja, syventävää tietoa ja innostavia tarinoita! - Digitaalinenkauppa.fi -verkkosivut:
Moona Naakka ja Jaana Sivén, viestintäasiantuntija, Kaupan liitto
9:50 Kysymyksiä ja keskustelua
10:00 Tilaisuus päättyy
Lisätietoja antaa Moona Naakka, koulutussuunnittelija, Kaupan liitto, puhelin 046 921 0857, sähköposti moona.naakka@kauppa.fi.