Nainen pitää UEF-mukia käsissään.

Henkilöstö pitää Itä-Suomen yliopistoa vastuullisena ja kiinnostavana työnantajana

Itä-Suomen yliopistoa pidetään kiinnostavana, eettisenä ja vastuullisena työnantajana, joka huomioi ympäristön ja ympäröivän yhteiskunnan. Tämä käy ilmi juuri julkaistusta T-Median mainetutkimuksesta, joka perustuu kyselyyn Itä-Suomen yliopiston henkilöstölle. Kyselyyn vastasi yli 900 yliopiston työntekijää viime vuoden lopulla.

Tutkimuksen mukaan Itä-Suomen yliopiston kokonaismaine on henkilöstön keskuudessa hyvällä tasolla. Yliopistossa työskennellään mielellään, ja sitä suositellaan myös muille. Erityisesti vastauksissa erottuu myönteisesti yhteiskunnallisen hyödyn tuottaminen ja työntekijöiden erinomainen osaamisen taso. Yliopisto koetaan lisäksi kiinnostavana työpaikkana.

– Selkeimpiä yliopiston mainevahvuuksia ovat ympäristön ja ympäröivän yhteiskunnan huomioinnin lisäksi eettisyys ja vastuullisuus omassa toiminnassa. Avoimesti ja läpinäkyvästi toimiminen sekä selkeän suunnan omaava johto ovat myös potentiaalisia mainevahvuuksia, kertoo yliopiston henkilöstö- ja hyvinvointijohtaja Ulla Hurskainen.

Yliopiston kehityskohteita ovat henkilöstön mielestä vuorovaikutus niin sidosryhmien kuin työntekijöiden kanssa. Myös työntekijöiden tasapuolisessa kohtelussa yliopistossa on edelleen kehitettävää.

Itä-Suomen yliopisto toteutti ensimmäisenä suomalaisena yliopistona mainekyselyn omalle henkilöstölleen. Aiemmin vastaavia mainekyselyitä on toteutettu ulkoisille sidosryhmille. Tuloksien tarkastelua ja niiden hyödyntämistä jatketaan yliopistossa tiedekunta- ja yksikkötasolla.