Havunneulasia

Itä-Suomen yliopisto menestyi kansainvälisessä kestävän kehityksen vaikuttavuusrankingissa

Itä-Suomen yliopisto otti ison harppauksen kansainvälisessä kestävän kehityksen vertailussa. Yliopisto sijoittui Times Higher Education (THE) Impact Ranking 2023 -tuloksissa vastuullisen kuluttamisen ja ilmastotekojen tavoitteissa 50 parhaan korkeakoulun joukkoon maailmassa. Vertailuun osallistui yli 1 700 korkeakoulua.

Ilmastotekojen osalta Itä-Suomen yliopisto sijoitus oli suomalaisista yliopistoista parhaana 22., ja vastuullisen kuluttamisen osalta 48., mikä oli merkittävä parannus vuoteen 2022.

– Viime vuonna sijoituksemme Ilmastotekojen tavoitteessa oli 77. ja vastuullisen kuluttamisen kohdalla sijoituimme luokkaan 201–300. Oli ilo huomata, että kestävyysosaamistamme näillä osa-alueilla on saatu nostettua aikaisempaa paremmin esille. Koska kilpailu kestävyysrankingeissa kovenee vuosi vuodelta, on merkittävä saavutus päästä näin hyville sijoille, hallintojohtaja Tuomo Meriläinen iloitsee.

THE Impact Ranking on kansainvälinen vaikuttavuusranking, jossa arvioidaan, kuinka hyvin korkeakoulut suoriutuvat YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (sustainable development goals) edistämisessä. Kestävän kehityksen tavoitteita on yhteensä seitsemäntoista ja rankingissa jokainen korkeakoulu pisteytetään neljän tavoitteen perusteella. Yhteistyö ja kumppanuus -tavoitteen lisäksi vertailussa huomioidaan kolme parhaiten arvioitua tavoitetta.

Kokonaisvertailussa Itä-Suomen yliopisto sijoittui suomalaisista yliopistoista kolmanneksi yhdessä Jyväskylän yliopiston kanssa. LUT oli kokonaisvertailussa suomalaisista yliopistoista paras, Helsingin yliopisto toiseksi paras.

Hallintojohtaja Tuomo Meriläinen, puh. 040 355 2299, tuomo.merilainen(at)uef.fi

Linkki rankingin tuloksiin