Arco Architecture Companyn havainnekuva Snellmanian pyöräpysäköinnin uudistuksesta.

Kuopion kampuksen pyöräpysäköinti uudistuu kesän 2023 aikana

Lukittavan pyöräpysäköinnin rakennustyöt käynnistyvät Snellmania-rakennuksen edustalla Kuopion kampuksella kesäkuussa. Työn on tarkoitus valmistua lokakuun loppuun mennessä.

Rakennustöissä Snellmanian pääsisäänkäynnin luokse rakentuu pyöräkatos, jossa on runkolukituspaikat noin 130 polkupyörälle. Katokseen tulee viherkatto. Muutostöissä polkupyörien runkolukituspaikkoja tulee 130 myös katoksen ulkopuolelle. Kaupunkipyörien pysäköinti järjestetään samaan yhteyteen. Snellmanian lukittava pyöräkatos palvelee koko kampusta.

Rakennustöissä parannetaan samalla saavutettavuutta tuomalla suora yhteys julkisen liikenteen pysäkiltä Snellmanian pääovelle ja parantamalla esteetöntä liikkumista.

Itä-Suomen yliopiston kestävän kehityksen ja vastuullisuuden toimenpideohjelmassa painotetaan harkittua ja vähähiilistä matkustamista. Tavoite on, että opiskelijoilla ja työntekijöillä on hyvät mahdollisuudet ja kannustimia saapua kampuksille vähähiilisillä liikennevälineillä.

– Yliopisto haluaa edistää ja tukea kevyen liikenteen kulkutapoja. Pyöräily on ilahduttavasti kasvanut trendi, ja pyöräilyn edellytysten parantaminen vastaa kasvaneeseen kysyntään, kertoo yliopiston hallintojohtaja Tuomo Meriläinen.

Lisätietoja

Mikael Nummi, rakennuttajapäällikkö, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, mikael.nummi@sykoy.fi, p. 040 4869696

Tarja Harjula, toimitilajohtaja, Itä-Suomen yliopisto, tarja.harjula@uef.fi, p. 050 3310736