Pekka Mäntyselkä.

Pekka Mäntyselälle Arkkiatri Risto Pelkosen palkinto

Itä-Suomen yliopiston yleislääketieteen professori, ylilääkäri Pekka Mäntyselkä on saanut  Arkkiatri Risto Pelkosen Pikkutikka-palkinnon toiminnastaan laadukkaan perusterveydenhuollon ja potilashoidon jatkuvuuden puolestapuhujana.

Palkinto jaettiin Tampereen lääkäripäivien yhteydessä nyt jo 16. kerran. Se myönnetään kollegoiden arvostamalle lääkärille, jonka toiminnassa erinomaiseen ammatilliseen osaamiseen liittyy olennaisesti halu toimia kaikin tavoin potilaiden parhaaksi. Tieto, taito, ihmisläheinen asenne ja halu pysyä ajan tasalla. Palkinnolla Tampereen lääkäripäivät haluaa siten korostaa lääkärintyössä vaadittavia monipuolisia ominaisuuksia. Palkinto on kuvanveistäjä Pirkko Nukarin pronssityö Pikkutikka.

Pekka Mäntyselkä suoritti lääketieteen perusopinnot ja erikoistui yleislääketieteen erikoislääkäriksi Kuopion yliopistossa. Lääketieteen tohtoriksi hän väitteli Kuopion yliopistossa vuonna 1999, aiheenaan kipupotilas terveyskeskuksessa. Mäntyselkä sai yleislääketieteen dosentin arvon vuonna 2008 Helsingin yliopistossa.

Pekka Mäntyselkä aloitti työskentelynsä terveyskeskuslääkärinä vuonna 1991 Varkaudessa, jossa hän työskenteli lähes 10 vuoden ajan.

Pekka Mäntyselkä on opettanut ja kouluttanut nuoria lääkäreitä yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Hän toimi yleislääketieteen kliinisenä opettajana Kuopion yliopistossa vuosina 2000–2011, ja sai Lääkärikouluttajan erityispätevyyden vuonna 2011. Yleislääketieteen professorina Mäntyselkä on toiminut vuodesta 2012 alkaen, ensin Turun yliopistossa ja sitten Itä-Suomen yliopistossa vuodesta 2013. Hän vastaa yleislääketieteen peruskoulutuksesta ja erikoislääkärikoulutuksesta ja on toiminut koulutukseen ja tutkimukseen liittyvässä sivutoimessa perusterveydenhuollon yksikössä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä viime vuoden loppuun saakka, nyt vastaavassa tehtävässä Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikön johtajana Mäntyselkä on toiminut vuodesta 2018 alkaen.

Mäntyselkä on ansioitunut myös tutkimustyössä, jossa hänen kiinnostuksensa on kohdistunut erityisesti kivun hoitoon, kroonisiin sairauksiin, riskitekijöihin ja suomalaisen terveydenhuollon tutkimukseen. Hän on ohjannut 10 väitöskirjaa ja 10 väitöskirjaohjausta on menossa. Hän on toiminut 11 kertaa vastaväittäjänä sekä lukuisia kertoja väitöskirja- ja dosenttiasiantuntijana. Hänen julkaisutoimintasa käsittää noin 120 tieteellistä vertaisarvioitua alkuperäisartikkelia ja lukuisia katsausartikkelia kansainvälisissä julkaisusarjoissa, sekä lukuisia kotimaisia julkaisuja ja oppikirjankappaleita.

Pekka Mäntyselän asiantuntemusta on hyödynnetty laajasti niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Mäntyselkä on toiminut sekä kivun hoidon että yleislääketieteen kansallisten yhdistysten hallituksissa, ja Kivun käypä hoito -työryhmän puheenjohtajana. Yleislääketieteen alalla hän oli myös useita vuosia Suomen edustajana eurooppalaisessa yleislääketieteen tutkimusverkostossa (European General Practice Research Network).

Mäntyselkä tunnetaan rauhallisena, luotettavana ja hauskana kollegana. Hän on työssään kuunteleva ja kokonaisuuden huomioon ottava lääkäri, ja hoidon jatkuvuuden mahdollistaminen on hänelle ensiarvoisen tärkeää. Oman perheen lisäksi Pekalle on tärkeää luonnon läheisyys. Keväisin omassa puutarhassa kukkivat päärynät, omenat ja kirsikat ilahduttavat polttopuiden pilkkojaa.

Suomalaisen terveydenhuollon suurimman uudistuksen ollessa käsillä Mäntyselkä on paitsi toiminut lausunnonantajana, tehnyt tärkeää työtä pitämällä julkisessa keskustelussa esillä perusterveydenhuollolle tärkeitä näkökulmia. Mäntyselkä on korostanut koko järjestämän rakentamista niin, että hoidon jatkuvuus ja hoitosuhteen merkitys turvattaisiin, eivätkä nämä unohtuisi uudistuksessa. Samoin Mäntyselkä on painottanut erikoislääkärikoulutuksen rakenteiden tukemista ja merkitystä terveydenhuollon ja kustannusvaikuttavan näkökulman suhteen.