Yleisöä Veli-Matti Kosman eläkejuhlassa.

Eturivissä vasemmalta Antti Hedman, Tuomo Meriläinen, Outi Heusala, Tarja Heiskanen-Kosma ja Veli-Matti Kosma.

Veli-Matti Kosma on työskennellyt lääketieteen parissa kuudella vuosikymmenellä

–  Olen viihtynyt todella hyvin, summasi patologian professori Veli-Matti Kosma työvuosiaan toukokuun lopussa pidetyssä eläkejuhlassaan.

Kosma ehti tehdä Kuopion kampuksella töitä peräti kuudella vuosikymmenellä. Hänet valittiin jo vuonna 1979 lääketieteen opiskelijana patologialle assistentin viransijaiseksi, ja pesti sinetöi alavalinnan. – Patologia sopi teoreettiselle luonteelle, ja innostavien opettajien ansiosta kiinnostuin vielä enemmän, Kosma kertoi.

1980-luvun aikana Kosma valmistui lääkäriksi, väitteli tohtoriksi, valmistui patologian erikoislääkäriksi ja nimitettiin kokeellisen patologian dosentiksi. – Tutkimukseen sain sysäyksen vähän sattumalta, kun pääsin opintojen aikana keräämään materiaalia professori Hilkka Soinisen väitöskirjaprojektiin. Kun professori Yrjö Collan sitten tarjosi minulle omaa väitöskirjan aihetta morfometriasta, minähän tartuin siihen.

Viimeiset 20 vuotta Kosma on toiminut Kuopion ja sittemmin Itä-Suomen yliopiston patologian professorina sekä ylilääkärin ja johtajan tehtävissä KYSissä ja Itä-Suomen Biopankissa. Vuodet 2018–2023 hän toimi myös yliopiston terveystieteiden tiedekunnan lääketieteen laitoksen johtajana.

Kun Kuopion ja Joensuun yliopistot yhdistyivät vuonna 2010 Itä-Suomen yliopistoksi, uutta yliopistoa alkoi luotsata yhteinen yliopistokollegio, jonka puheenjohtajana Kosma toimi kahdeksan vuotta. – Kaikki eivät arvaakaan, mikä merkitys noilla vuosilla oli yliopistolle. Sinä aikana rakennettiin uuden yliopiston henkeä ja veit kokonaisuutta taidokkaasti eteenpäin, hallintojohtaja Tuomo Meriläinen kiitti Kosmaa juhlassa.

Veli-Matti Kosma.