Tutkijat tarkastelevat näytettä.

Itä-Suomen yliopisto jatkaa tutkijoiden aseman ja työurien kehittämistä

Itä-Suomen yliopisto on läpäissyt tutkijoiden aseman ja tutkijaurien kehittämisen eurooppalaisen arvioinnin marraskuussa 2023. Läpäistyn arvioinnin myötä yliopistolla on oikeus käyttää HR Excellence in Research -laatutunnusta.

Yliopisto on sitoutunut noudattamaan Euroopan komission periaatteita tutkijoiden aseman ja tutkijanurien strategisesta kehittämisessä (Human Resources Strategy for Researchers, HRS4R). Yliopisto on tehnyt tutkijaurien kehittämiseksi pitkäjänteistä työtä jo yli vuosikymmenen ajan ja saanut HR Excellence in Research -tunnuksen käyttöönsä vuodesta 2014 alkaen.

Tutkijoiden aseman ja tutkijanurien kehittämisen osa-alueita ovat muun muassa oikeudenmukaiset ja läpinäkyvät rekrytointikäytänteet, työolosuhteet, työurien kehittäminen sekä eettisyys ja ammatillisuus. Jokaiselle osa-alueelle määritetään käytännön kehittämistavoitteet, aikataulu ja vastuuhenkilö. Kehittämistyötä arvioidaan säännöllisesti itsearviointeina ja ulkopuolisten arvioitsijoiden toimesta.

– Yliopistollemme on tärkeää tarjota akateemista työtä tukevat työskentelyolosuhteet sekä oikeudenmukaiset ja läpinäkyvät menettelytavat rekrytointeihin ja tutkijoiden arviointiin. Arviointien avulla voimme itse havainnoida kehittämistyömme etenemistä sekä saamme palautetta ja tietoa toimintatavoistamme suhteessa muihin eurooppalaisiin yliopistoihin, painottaa Itä-Suomen yliopiston henkilöstö- ja hyvinvointijohtaja Ulla Hurskainen.

Lue lisää tutkijoiden aseman ja työuran kehittämisestä.