Laite.

Suomen fotoniikka-ala kehittyy vauhdilla – Huomaako kukaan?

Photonics Finlandin tiedote

Korkean teknologian ala fotoniikka kasvaa Suomessa ja koko Euroopassa koronapandemiasta huolimatta. Alalle rekrytoidaan jatkuvasti uusia osaajia sekä vallitsevaa työvoimapulaa pyritään helpottamaan täydennys- ja muuntokoulutusten kautta. Keskivertokansalaiselle valon tiedettä ja teknologiaa tarkoittava fotoniikka ei kerro edelleenkään mitään, vaikka sen mahdollistamat sovellukset ovat kaikkien päivittäisessä käytössä vauvasta vaariin. Nukkuminen onkin enää ainut hetki, jolloin fotoniikkaa ei hyödynnetä, ellei satu nukkumaan valot päällä tai telkkari auki.

Suomessa on huippuluokan teknologista osaamista ja yrityksiä. Vuoden 2020 selvityksen mukaan fotoniikka-alan yritysten liikevaihto kasvaa 38% vuosittain. Suurimmat markkinat ovat teollisuuden sovelluksissa ja terveysteknologiassa, jotka muodostavat 40% koko alan liikevaihdosta. Seuraava fotoniikka-alan ”Nokia” on nurkan takana tai alan tarjoamat ratkaisut vähintäänkin mahdollistavat vastaavanlaisen maailmanluokan menestyksen. Oli kyse sitten ilmastonmuutoksesta tai vihreästä siirtymästä fotoniikan ratkaisut ulottuvat mm. energiatuotannon, ruuantuotannon, terveydenhuollon, autoteollisuuden sekä elektroniikan aloille. Mistä tahansa kulmasta nykäisee, niin vastaan tulee ihmiskuntaa mullistavia ratkaisuja. Fotoniikka-alan sisällä tästä kaikesta ollaan hyvin tietoisia mutta muualla tunnutaan vaeltavan osittain pimennossa, katsoo asiaa miltä tasolta tahansa.

Herätys

Voisi kysyä miten suomalainen fotoniikka-ala onnistuu kehittymään niin kovaa vauhtia, että edes media tai päättäjät eivät täysin tiedosta missä mennään. Kaava on alan moniulotteisuuteen verrattuna huomattavasti yksinkertaisempi. Kyse on tieteen ja teollisuuden vahvasta sekä ennakkoluulottomasta yhteistyöstä, jonka energia kanavoidaan Suomen fotoniikkaekosysteemin Photonics Finlandin kautta. Alan kannalta parhaan ja tasapuolisen päätöksenteon varmistamiseksi myös Photonics Finland hallitus muodostuu tämän periaatteen pohjalta. Samoin puheenjohtajuudet vuorottelevat hallituskausittain tieteen sekä teollisuuden edustuksen välillä. Kuulostaa yksinkertaiselta mutta juuri nämä seikat erottavat Suomen fotoniikkaekosysteemin muista maista ja muodostavat sen kuuluisan yhteen hiileen puhaltavan ilmapiirin sekä askelmerkit alan menestykselle.

Kaksi vuotta kestävä Photonics Finland hallituksen puheenjohtajuus vaihtui juuri teollisuudelta tieteen puolelle ja samalla hallitukseen saatiin muitakin uusia kasvoja. Tässä vaiheessa on jo selvää, että maailmanlaajuisesti lähitulevaisuus on haasteita mutta myös mahdollisuuksia täynnä. Mainiota sinänsä, että näihin haasteisiin teknologisia ratkaisuja tarjoavat löytyvät maailman mittakaavassa katsottuna varsin pienestä yhteisöstä, Suomesta. Viimeistään nyt tähän ilmiöön on muidenkin aika herätä pelkästään Suomen ilmastotavoitteita ja niiden ajallaan saavuttamista ajatellen.

Photonics Finland uusi hallitus

Puheenjohtaja Juha Toivonen, Tampereen yliopisto
Varapuheenjohtaja Kim Grundström, Kimmy Photonics

Hallituksen jäsenet

Petri Stenberg, Dispelix, Joensuu
Timo Vuorenpää, Senop, Jyväskylä
Niklas Saxen, Edmund Optics, Helsinki
Antti Isomäki, Helsingin yliopisto
Heidi Piili, Turun yliopisto
Sanna Uusitalo, VTT, Oulu

Photonics Finland hallituksessa toiminnan alusta, vuodesta 2014 saakka menestyksekkäästi vaikuttaneet Jyrki Huttunen (Oplatek Group) ja Veli-Pekka Leppänen (Nanocomp) sekä Lasse Orsila (Modulight) antoivat tilaa uusille hallituksen jäsenille. Lasse toimi seuran toiminnan alusta saakka myös rahastonhoitajan tehtävissä. Lisäksi hallituksessa toiminut Pertti Ikäläinen (Huawei) luovutti paikkansa seuraavalle. Photonics Finland kiittää hallituspaikan eteenpäin luovuttaneita jäseniä Suomen fotoniikka-alan kehityksen eteen tekemästään työstä mutta luo samalla valoisin mielin katseen tulevaan.

Lisätietoja antaa

Photonics Finland toiminnanjohtaja
Juha Purmonen
juha.purmonen@photonics.fi

Photonics Finland hallituksen puheenjohtaja
Juha Toivonen
juha.toivonen@tuni.fi

Mitä on fotoniikka

Fotoniikka on valon tiedettä ja teknologiaa, jonka mahdollisuudet ovat rajattomat. Fotoniikan ansiosta valaisemme nyt hehkulampun sijaan led-valoilla, nopeat tietoliikenneyhteydet ovat yhä useamman saatavilla valokuidun tai 5g:n myötä, älypuhelimet, pädit, tietokoneet ja näytöt ovat yhä ohuempia, kamerat parempia, pystymme keräämään auringon energiaa aurinkopaneeleiden avulla sekä virtuaalitodellisuuden ratkaisut lähestyvät jo arkeamme. Matkapuhelimen arvosta jopa 50% on fotoniikkaa, johon perustuvia komponentteja ovat mm. kamera ja näyttö.

Tästä kaikesta huolimatta vasta murto-osa fotoniikan tarjoamasta potentiaalista on käytössämme. Fotoniikalla on merkittävä rooli maailmaa ravistelevien haasteiden, kuten ilmastonmuutoksen sekä kestävän kehityksen kannalta tärkeiden ratkaisujen tarjoamisessa mutta myös teollisuuden, ruuantuotannon, liikkumisen, kommunikoinnin, terveydenhuollon tai energiatuotannon uudistamisessa.

Photonics Finland

Teollisuusvetoinen innovaatioekosysteemi, joka kokoaa Suomen fotoniikankoulutuksen, tutkimuksen, tuotekehityksen, teollisuuden, loppukäyttäjät ja palvelut yhteen. Photonics Finland edustaa Suomen fotoniikka-alan yrityksiä ja toimijoita edistäen alan kehitystä ja näkyvyyttä niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Lisätietoa: www.photonics.fi.

Lähde: https://www.photonics.fi/suomen-fotoniikka-ala-kehittyy-vauhdilla-huomaako-kukaan/

Avainsanat